Skånskans chefredaktör ger SD rätt | Sverigedemokraterna i Hörby

Skånskans chefredaktör ger SD rätt

Skånska Dagbladets chefredaktör, Lars J Eriksson, siar i en färsk ledare om Sverigedemokraternas framtid. Han hävdar sig direkt efter valet 2010 ha tippat att SD i valet 2014 skulle få 12 procent. Stärkt av denna belagda spåmansfärdighet dristar han sig nu att förutskicka ett valresultat på 18 procent för SD i kommande val. Det är oklart om han tror partiet om att kunna nå denna nivå redan i ett eventuellt nyval nästa år eller om det är först till ordinarie val 2018 han menar att SD kommer att ha vunnit över så många väljare. Eriksson ger också SD rätt i det mesta vad gäller partiets kritik av den svenska invandringspolitiken.

Vid sidan av att Sverigedemokraterna har verkligheten på sin sida i invandringsfrågan och hamnar närmast hur diskussionen kring invandringen låter i vanliga människors vardag, menar Eriksson också att SD gynnas av att partiets meningsmotståndare anlagt en så föraktfull ton mot medborgare som oroas över massinvandringens konsekvenser, att man inte haft annat att erbjuda dessa väljare än “floskulösa antirasistargument” där man sätter sig själv moraliska höga hästar. Eriksson kallar det för “en diskussion i tomma intet på en intellektuellt pinsam nivå“.

Läs hela artikeln här: