Upprop mot kommunalt inköp av villor och bostadsrätter till nyanlända i Hörby | Sverigedemokraterna i Hörby

Upprop mot kommunalt inköp av villor och bostadsrätter till nyanlända i Hörby

Skriv på uppropet genom att besöka denna sida: https://www.change.org/p/hörby

Kommunstyrelsen vill att kommunfullmäktige i Hörby på måndag ska anslå 10 miljoner kr för inköp av villor och bostadsrätter till nyanlända. Nu har dock kommunen ett uppdämt investeringsbehov i sina fastigheter på över 900 miljoner kr de kommande åren. Denna summa är så stor att kommunen inte ens kan låna upp den. Att avsätta 10 mkr till fastighetsinköp får därför till följd att de medel som skulle behövas för att renovera kommunens försummade lokaler och byggnader, däribland äldreboenden och skolor, måste minskas med samma belopp. Inte nog med detta, den styrande majoriteten vill också införa en hyresgaranti som skattebetalarna ska stå för och som ska göra det möjligt för nyanlända att gå före i bostadskön och få en hyreslägenhet med besittningsrätt. Hörbys invånare ska med andra ord betala för att en viss grupp ska kunna gå före dem själva i bostadskön (det kommunala bostadsbolaget har idag ca 1000 personer på väntelistan). Visserligen kommer styret i Hörby att säga att garantin gäller även för svenskar som har betalningsanmärkningar och dylikt, men, tro dem inte, det är inte för svenskarnas skull som man inför garantin.

För att driva igenom allt detta och mer därtill vill man dessutom undandra kommunfullmäktige möjligheten att bestämma vilka fastigheter som ska inköpas. Istället ska kommunstyrelsens arbetsutskott besluta, en grupp om fem politiker (varav tre inte fick ansvarsfrihet för år 2014) och några tjänstemän. Arbetsutskottet får därmed rätt att köpa bostäder för miljoner samtidigt som fullmäktige ska ta ställning till uppköp av gräsplättar för sjuttiotusen kr. Detta menar vi Sverigedemokrater är ett hån mot den kommunala demokratin. Risken för mygel och fiffel ökar därmed avsevärt.

Att kommunen ska gå ut på marknaden för att köpa villor och bostadsrätter åt nyanlända till skada för kommunens redan existerande fastigheter är ansvarslöst mot kommunens skattebetalare. Att ge förtur till en godtyckligt utvald grupp utan någon anknytning till Hörby samtidigt som många av kommunens egna invånare inte har möjlighet att finna en lämplig bostad strider mot varje känsla för rättvisa.

Det kan inte vara en förpliktelse för kommunen att lösa följderna av en ansvarslös invandringspolitik genom att på skattebetalarnas bekostnad köpa in bostäder och genom hyresgarantier skapa en gräddfil förbi kommunens egna invånare, människor som själva har valt att verka och bo i Hörby, istället för att utplaceras här av en statsmakt som vill bli kvitt ett självförvållat problem. Inte heller kommer det att underlätta integrationen med kommunens egna invånare. Det är sorgligt att se hur lite det kommunala självstyret och ansvaret mot den egna befolkningen betyder för den styrande majoriteten av S, C, L, MP och KD.

Skriv på uppropet genom att besöka denna sida: https://www.change.org/p/hörby