Vad vi vill

Det här är vår politik

Under den senaste mandatperioden har SD Hörby arbetat med att få rätsida på kommunens ekonomi med målsättningen att skapa en välfärd värd namnet. Med ett historiskt resultat från senaste årsredovisningen som redogör ett överskott på 76,4 miljoner tillsammans med en rad framgångsfaktorer i kommunens olika förvaltningar anser vi oss ha kommit en bra bit på vägen.

Med implementering av Hörbymodellen som övergripande styrmodell har den hjälpt kommunen att komma på fötter i arbetet och visionen om hur ”en redig kommun” kan uppnås.

Sedan SD Hörbys tillträde i samstyre med Moderaterna har arbetet utgått från invånaren. Det är viktigt för oss att bedriva en lokal politik som präglas av transparens och att i dialog med kommunens invånare tillsammans forma framtidens Hörby.

Därför har vi i kommunfullmäktige stått bakom och yrkat bifall till Hörbyförslaget, en e-tjänst där invånare kan komma med förslag på vad som kan förbättras i kommunen.

Vi har även drivit igenom införseln av livesändning av kommunfullmäktige så att invånare kan följa med i vad som sägs och vilka beslut som tas och vi har drivit igenom frågan om att minska antalet ledamöter i kommunfullmäktige i syfte att skifta fokus från politiker till invånare.

Vi arbetar även långsiktigt med utgångspunkt i att förvalta varje skattekrona med målsättning om att kunna sänka den kommunala skatten i framtiden.

Övriga dokument

Läs mer om vår politik från A-Ö!